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윤리규정

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제1조 (목적)

본 규정은 한국과학수사학회(이하 ‘학회’) 회원이 학술 연구의 수행 및 연구논문의 투고, 발표 시 준수해야 할 연구윤리의 기준을 정함을 목적으로 한다.

 

제2조 (적용대상)


본 규정은 학회지에 논문을 투고하거나 학술대회에서 발표하는 모든 학회회원과 그 저작물 및 논문에 포함된 연구개발 활동과 직·간접적으로 관련 있는 모든 연구자를 대상으로 한다.

 

제3조 (적용범위)


학회를 통해 투고, 발표되는 모든 논문은 이와 관련된 타 법령에 특별한 규정이 있는 경우를 제외하고는 본 규정을 준수하여야 한다.

 

제4조 (연구윤리위원회)


 ① 연구윤리에 관한 사항을 심의하기 위하여 학회 내에 연구윤리위원회(이하‘위원회’라 한다)를 둔다.
 ② 위원회는 부회장, 편집이사, 학술이사을 포함하여 7인 이내의 위원으로 구성하며, 회장이 임명한다.
 ③ 위원장은 부회장 중에서 회장이 임명하며, 간사는 위원회에서 임명한다.
 ④ 위원의 임기는 1년으로 하되 연임할 수 있다.

 

제5조 (위원회의 운영)


 ① 위원회는 회장의 요청이 있을 경우 또는 위원장이 필요하다고 인정할 경우 위원장이 소집한다.
 ② 위원회는 재적위원 과반수의 출석으로 성립하고 출석위원 과반수의 찬성으로 의결한다. 단, 위임장은 위원회의 성립에 있어 출석으로 인정하되 의결권은 부여하지 않는다.
 ③ 위원회의 심의 대상인 연구에 관여하고 있는 위원은 그 연구와 관련된 심의에 참여할 수 없다.
 ④ 위원장은 심의를 위하여 필요한 경우 연구책임자 혹은 관리책임자에게 자료의 제출 또는 보고를 요구할 수 있다.
 ⑤ 위원은 심의와 관련된 제반 사항에 대하여 비밀을 준수하여야 한다.
 ⑥ 위원회에서는 대상자에게 소명 자료를 요청할 수 있다.
 ⑦ 위원회의 결정은 그 결정시부터 그 결정내용대로 효력을 발생한다.

 

제6조 (위반행위)


 1. 날조: 존재하지 않는 데이터나 연구결과를 인위적으로 만들어내서 그것을 기록하거나 보고하는 행위.
 2. 위조: 연구와 관련된 재료, 장비, 공정 등을 허위로 조작하는 행위.
 3. 표절: 다른 사람의 아이디어, 연구과정, 결과, 말 등을 적절한 인용 없이 도용하는 행위.
 4. 삭제: 원하는 결과 도출에 장애가 되는 데이터를 고의적으로 제거하는 행위.
 5. 자기기만: 연구자들이 편향된 사고나 예단에 의해 충분한 검증없이 무의식적으로 실험데이타 수집에 주관을 개입시키는 행위.
 6. 중복투고: 타 학회지에 게재되었거나 투고 중인 원고를 본 학회지에 투고하거나, 본 학회지에 게재되었거나 투고 중인 논문을 타 학술지에 투고 또는 게재하는 행위.
 7. 논문분할: 기존에 발표된 논문의 상당 부분을 새로운 논문으로 작성하여 투고하는 행위.
 8. 부당한 논문저자 표시: 연구내용 또는 결과에 대하여 공헌 또는 기여를 한 사람에게 정당한 이유 없이 논문저자 자격을 부여하지 않거나, 공헌 또는 기여를 하지 않은 자에게 감사의 표시 또는 예우 등을 이유로 논문저자 자격을 부여하는 행위.
 9. 타인에게 상기 각호의 1의 위반행위를 행할 것을 제안·강요하거나 협박하는 행위.
 10. 본인 또는 타인의 상기 각호의 1의 위반행위에 대한 조사를 고의로 방해하거나 제보자에게 위해를 가하는 행위.
 11. 학회의 위상과 명예를 훼손하거나 물질적인 피해를 야기한 행위.

 

제7조 (연구대상이나 연구 방법에서의 윤리성)


 ① 연구의 대상이 사람인 경우, 환자 또는 보호자에게 연구의 목적과 연구 참여 중 일어날 수 있는 정신적, 신체적 위해에 대하여 충분히 설명하여야 하고 이에 대한 서면동의서를 받았음을 명시하는 것을 원칙으로 한다.
 ② 연구의 실험대상이 동물인 경우, 실험동물의 고통과 불편을 줄이기 위하여 행한 처치를 기술하여야 하고, 그 실험과정이 당해 연구기관의 윤리위원회 규정이나 동물보호법의 동물실험에 관한 원칙에 저촉되지 않았음을 명시하는 것을 원칙으로 한다.
 ③ 편집위원회는 필요시 서면동의서 또는 기관의 윤리위원회 승인서의 제출을 요구할 수 있다.

 

제8조 (위반행위 제제조치)


 ① 본 규정이나 연구의 일반적인 윤리원칙을 위반한 자는 본 학회지에 2년간 논문을 투고할 수 없다.
 ② 재차 위반한 경우에는 논문투고를 영구히 금지하며 본 학회회원이 제6조 위반 행위를 2개 항목 이상을 위반한 경우는 영구 제명한다.
 ③ 기타 관련 사항은 연구윤리위원회에서 결정한다.

 

제9조 (기타)


본 규정에 포함되지 않은 사항은 관계 법령과 사회적 통념에 입각한 규범에 의거 판단한다.


부 칙

제1조(시행일), 본 규정은 2009년 1월 1일부터 시행한다.

 

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The Korean Academy of Scientific Criminal Investigation (KASCI)



Code of Ethics

 

Article 1 (Purpose)


This code of conduct is to prevent the Korean Academy of Scientific Criminal Investigation (herein after the Academy; KASCI) members who would like to submit and publish their works from committing misdemeanors with an aim to providing directions and basic principles for the roles and responsibilities in abiding by research ethics.

 

Article 2 (Focus)


This code of conduct is applied to all the members who submit to and publish manuscripts through the Academy and their materials.

 

Article 3 (Scope)

All the manuscripts submitted and published by the Academy must conform to this code of conduct unless
there are special stipulations in relevant laws or regulations.

 

Article 4 (Constitution of the Research Ethics Committee)


 ① The Research Ethics Committee shall be a standing committee of the Academy.
 ② The Committee shall consist of seven members, in good standing, of the Academy including the vice president, the editor, and the executive board members. Seven members will be nominated by the president.
 ③ The vice president will be the committee chair and will be appointed by the president. The secretary will be appointed by the committee.
 ④ Members of the committee shall serve a one-year term and there is a possibility of consecutive terms.

 

Article 5 (Research Ethics Committee: Operating Procedures)


 ① All inquiries about alleged violations of the Code of Ethics shall be sent to the chair of the committee who shall determine whether the alleged violator was a member of the Academy at the time of the alleged violation. If the chair decides that further investigation of the case is necessary, the committee meeting will be held immediately.
 ② The committee shall decide by majority vote. However, procuration cannot be counted in the majority vote.
 ③ If a committee member is the alleged violator, the member shall not participate in the hearing process.
 ④ If necessary, the chair of the committee shall request the alleged violator(s) to submit all relevant materials to the committee.
 ⑤ All complaints and related materials shall be kept confidential.
 ⑥ The committee shall request explanatory materials from the alleged violator(s) if necessary.
 ⑦ After examination, the committee shall make a final determination of the case on behalf of the Academy, and either dismiss the case or take appropriate action which will takes effect immediately.

 

Article 6 (Infraction) 


Followings are deemed to be against the code of conduct.
 1. Forgery : The conduct of fabricating non-existing data or research outcome and recording or reporting them as true and existing.
 2. Falsification : The conduct of counterfeiting research materials, tools, and/or research processes or the conduct of altering.
 3. Plagiarism : The conduct of plagiarizing others’ ideas, research progresses, and/or results without proper approval.
 4. Deletion : The conduct of omitting research data and outcome so the research record becomes not consistent with the truth.
 5. Self-deception : Self-deception is a process of denying and rationalizing away the relevance, significance, or importance of opposing evidence and logical statement.
 6. Dual Submissions : The conduct of submitting manuscripts that were already published in or being reviewed by other journals or the conduct of submitting the same manuscripts under review by the Journal of Intelligent Information Systems to other publications.
 7. Division : The conduct of using part of the existing papers as another new submission.
 8. False Indication of Authors : The conduct of excluding from the author list those who have contributed to research and outcome without valid reasons or the conduct of including to the author list those who have no contribution under the banner of respect and gratitude.
 9. Anyone forces or threats another person to violate one of the above items under Article 6.
 10. Anyone interrupts the investigation process on alleged cases.
 11. The conduct of causing physical harms and defamatory actions to the Academy.

 

Article 7 (Ethics regarding research subjects and research methods)


 ① Human subjects have the right to full disclosure of the purposes of the research as early as it is appropriate to the research process, and they have the right to an opportunity to have their questions answered about the purpose and usage of the research. Members should inform research participants about aspects of the research that might affect their willingness to participate, such as physical risks, discomfort, and/or unpleasant emotional experiences. Informed consent should be obtained when the risks of research are greater than the risks of everyday life.
 ② Whenever possible research procedures should be used that minimize discomfort to the nonhuman animals. Researchers should adjust the parameters of aversive condition to the minimal levels compatible with the aims of the research. It should be considered and dealt with according to related laws and regulations regarding animal studies and experiments.
 ③ The editorial board can request Institutional Review Board (IRB) approvals or consent letters from the researchers if necessary.

 

Article 8 (Penalty)


 ① Anyone who has violated this code of conduct and the general research ethics cannot submit manuscripts to the Academy for two years.
 ② If anyone who have violated this code more than two times or violations of more than two sections in Article 6, the person will be permanently expelled from the membership.
 ③ Other matters are decided by the Research Ethics Committee.

 

Article 9 (Miscellaneous)


Other issues will be considered and dealt with according to related laws and regulations and the social norm.
 

Addendum

 ① This code of conduct comes into force on January 1st, 2009.
 ② Added Article 6, Section 11.
 ③ This code of conduct takes effect on January 1st, 2013.